Lengéscsillapító és rugócsere

A lengéscsillapítók és rugók elvben az autók teljes élettartamára lettek beépítve, tehát nem nevezhetők kopó-fogyó alkatrésznek. Ugyanakkor az autók gyárilag tervezett élettartama nagyjából 200 ezer km futásteljesítmény, és körülbelül 10 év, aminél a kocsik valós élettartama sokkal több szokott lenni ‒ és nemcsak Magyarországon. A helyzetet a hazai utak állapota sem segíti. Ebből következik, hogy időnként bizony mégis szükség van a lengéscsillapítók cseréjére, de néha a rugóéra is. A problémát az alábbi állapotok jelezhetik, ha ezek bármelyikét tapasztalja, a lehető leghamarabb hívjon minket, vagy jöjjön be hozzánk a műhelybe, mert a jármű veszélyes lehet!

  • Az autó egy-egy huppanó után hosszan „leng” föl-le, és nem áll vissza azonnal normál helyzetbe
  • Kívülről nézve a kocsi egyik sarka lejjebb van, mint a többi, az autó nem áll vízszintesen ‒ nyilván vízszintes talajon kell megfigyelni
  • A kerekek mögött, parkolásnál reggel olaj, vagy olajsár jelenik meg
  • A kocsi alá nézve a lengéscsillapítók (köznyelven „teleszkópok”) kívülről olajosak, sárosak
  • Ha erősen lenyomom az autó egyik sarkát (azért ne horpasszuk be) és hirtelen elengedem, nem ugrik vissza azonnal, és áll meg, hanem „rugózik” néhányat fel-le
  • A kocsi eleje elpattog a rossz utakon
  • A huplikon, úthibákon kellemetlen hangot ad a futómű, dübörög, koppan, vagy nyikorog